Nytt medlem: Antonia Ramböl Bryntesson

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 18. Aug 2022

Antonia Ramböl Bryntesson (28) fra Oslo har meldt seg inn i klubben. Antonia har blant annet 2. plasser fra Sätila Trail 85 km (2019), Rondane100 (50 miles) i 2020 og Sandsjöbacka Trail 60 km i år. Bildet er fra Hornindal Rundt i 2018.

Antonia: Kort om mig:

Jeg er 28 år og bor i Oslo. Opprinnelig fra Sverige men flyttet til Norge for å ha nærme til fjell og snø. Legger største delen av min fritid på løping. Hverdagsturene blir for det meste i Lillomarka, men på helgene liker jeg å bruke løpingen til å utforske nye steder og stier.

Nytt medlem: Mathis Dahl Fenre

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 18. Aug 2022

Mathis Dahl Fenre (32) fra Oslo har meldt seg inn i klubben. Han har rukket å bli en rutinert ultraløper og imponerte senest forrige helg med seier i den knalltøffe Stranda Fjord Trail Race 100km.

Mathis: Litt om meg:
Jeg heter Mathis Dahl Fenre og er ultraløper. Jeg bor i Oslo og løper mest i Lillomarka, men elsker å utforske stier og fjell overalt. Mitt hovedfokus er fjell-løp på rundt 100km og jeg har deltatt i løp som M7T Ultra (2019), XREID (2019, 2022), Rondane 100miles (2021), Skogvoktern (2021, 2022), Blefjells Beste (2020), Hardangerjøkulen Ultra (2021) og Stranda Fjord Trail Race 100km (2022).

Ellers er jeg aktiv i stiløpermiljøet i Oslo og stiller stort sett opp på "Stirsdag" (sosial stitur fra Disen trikkestopp kl18 på tirsdager).

Vi sees på stien!

Se også: Nyinnmeldte Mathis Dahl Fenre vant Stranda Fjord Trail Race 100K

Mathis underveis i SFTR 100K (Arrangørfoto)

Kjent navn? Ja, han er storebroren til Tobias Dahl Fenre, smøresjefen til skiskytterlandslaget som er tatt ut til å løpe VM i terrengultra senere i år.

Nytt medlem: Christian Evensen er tilbake i klubben

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 18. Aug 2022

Christian Evensen (39) fra Østre Toten har meldt seg inn igjen i klubben. Han var også medlem 2013-2019 mens han bodde på Lunner. Han vil fortsette å konkurrere for Toppen IL selv om han melder seg inn i RU igjen.

På bildet ser vi Christian på Romerike 50 på Sessvollmnoen i 2014. (Foto: Bjørn Hytjanstorp)

Christian skriver:
Jeg har funnet litt løpemotivasjon igjen. 5 år mer eller mindre uten løping, 10 kg ekstra på kroppen, og to små unger som krever sitt, gjør at utgangspunktet er litt annet enn da jeg først meldte meg inn høsten 2013... men det skal løpes.

Jeg er medlem i en lokal klubb her på Toten, Toppen I.L. Vi har begynt med litt terrengløp hele familien (mor, far og sønn 4 år... datter på 1,5 år får vente litt). Jeg tenker jeg vil konkurrere for Toppen når jeg finner på å melde meg på løp, men siden jeg var medlem i Romerike Ultraløperklubb noen år og ble kjent med mange fine folk i løypen mellom 2013-2017, så vil jeg gjerne være medlem i min gamle klubb også. Jeg håper dette lar seg gjøre.

Øyunn og Leif varmet opp til Megarace med å fullføre Rondane 100 miles

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 18. Aug 2022

Når man trener til et 1001 km langt løp oppleves 100 miles som et svært kort løp, men det er det jo ikke for alle andre enn Øyunn Bygstad og Leif Abrahamsen.

Faktum er at nesten halvparten av de startende (30 av 56) måtte bokføre DNF i Rondane 100XL på 162 km.

Øyunn ble nummer 3 (10 startende) i kvinneklassen og Leif nummer 23 av herrene (46 startende) på en tid litt over 34 timer+.

Våre to andre deltakere, Halvor Steinsholt på 100 miles og Marianne Nesje på 100 km endte opp med DNF.

Kondis.no: Tom Erik Halvorsen rekordrask i Rondane 100

Løpets hjemmeside

Megarace 11.-23- september

Øyunn la ut dette på facebook etter løpet:
- Rondane 100-miles er et mektig og nydelig løp.
I år kjørte jeg 100% mindfulness:
Ingen insta, ingen bilder eller updates. Naturen på Rondane rettferdiggjøres ikke hvis det blir gjenfortalt via mitt dårlige mobilkamera uansett. Det var godt å løpe her og nå i denne bobla forbi Rondeslottet og alle de andre majestetiske toppene.
Jeg tenkte at det er et stort privilegium å ha fysisk mulighet til å oppleve dette i 34 timer. (Og i svært få mørke perioder var det en forbannelse å oppleve dette i 34 timer)

Summa summarum vedrørende løpet:
Jeg og Leif Abrahamsen fikk stort utbytte av denne "treningsturen" fram mot Megarace på hver vår måte. Utstyret jeg forsøkte funket som fjell.
Sekken fra @theendlesstrail skal brukes i Tyskland! Enkeltmannspakke og førstehjelp fikk jeg virkelig bruk for. 2 GODE hodelykter fikk jeg også bruk for.
Hans Kristian Smedsrød  poengterte i podcasten @neda_podcast hvor viktig det var at ekstralykten i sekken ikke bør være en mikkemuslykt med få lumen, og det er et råd som er viktig at alle får med seg i slike landskap. (Jeg har alltid to gode lykter, men tenkte med grøss på hva jeg skulle gjort hvis jeg ikke hadde det da hovedlykta ble ødelagt i det mest tekniske partiet)
Takk @rondane100 for suveren oppfølging. Dere sto utrettelig på for oss.

Leif på facebook:
- Rondane 100 miles stilte med en fantastisk ramme rundt løpet. For min egen del så gikk de først 2/3 av løpet greit, pusten holdt greit så lenge jeg ikke pushet for hardt. Men i 1000hm bakkene ut fra CP 3 tok jeg nok i litt hardt for brystet tettet seg og jeg begynte å hoste, hosteanfallene medførte brekninger som videreførte seg i at jeg kastet opp alt jeg puttet i meg så da ble det 10-12 timer rusling til mål, uten næring eller tilstrekkelig surstoff.
Fin mental trening, men får håpe jeg slipper det i Megarace. Men jeg kom I mål og hadde en fin første 2/3 av løpet.

Fantastisk natur. (Foto: Leif Abrahamsen)

Didrik Hermansen tatt ut til VM terrengultra

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 18. Aug 2022

Det kom ikke som noen overraskelse, men nå er altså Didrik Hermansen tatt ut til å løpe VM terrengultra i Thailand i november.

Til sammen 10 løpere fra ni ulike klubber er tatt ut til mesterskapet,  et mesterskap som egentlig skulle vært arrangert i 2021.

Kondis.no: 10 løpere tatt ut til VM terrengultra i Thailand

Bildet: Didrik Hermansen løp inn til 10. plass i VM terrengultra 2015, samme plassering som to år tidligere. Etter et par trøblete skadeår før pandemien er han nå igjen klar for et mesterskap i terrengultra. (Foto: Tomothee Nalet)

Camilla Friseid fullførte Telegrafruta Ultra

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 18. Aug 2022

Camilla Friseid har vært i Nordland og løpt Telegrafruta Ultra. Hun brukte 12 timer og 8 minutter på den 61 km lange løypa.

Løpets fb-side

Telegrafruta Ultra er et ultraløp over Saltfjellet og som følger den historiske vandreruten Telegrafruta. Løpet går over 61 km i fantastiske naturomgivelser.

Camilla skriver på facebook:
For en dag, for ei løype og for en natur.
Takk Ole Marius Røsten  for at du fikk meg "hjem" for å løpe, og introduserte meg for fantastisk mennesker. Takk til arrangør Magnar Øygarden  og frivillige for et flott arrangement. Jeg kommer igjen neste år!  Spesiell takk til Jill-Torun Mortensen  og Finn for hjerterom, husrom, latter og nytt vennskap.
Hatt ei fantastisk helg!

Nyinnmeldte Mathis Dahl Fenre vant Stranda Fjord Trail Race 100K - Margrethe Fjetland på 3. plass

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 18. Aug 2022

Innmeldingen kom etter løpet, men vi soler oss likevel i glansen av Mathis Dahl Fenres seier på 100 km i Stranda Fjord Trail Race. Han vant et spennende oppgjør med 47 sekunder etter 16 timers løping. Vi kommer tilbake med en kort presentasjon av nyinnmeldingen.

Margrethe Fjetland kom også på pallen med en 3. plass etter en knalltøff 100 kilometer i Stranda. Toppbildet viser Margrethe i løypa (arrangørfoto).

Det ble en fuktig affære, skriver Kondis, og deler av 100 km-løypa ble kutta ut på grunn av værforholda. Dermed ble det også litt under 7000 høydemeter i år.

Mathis:

Mathis skriver på facebook:

Alt klaffa! Været ble mye bedre enn forventet. hode, bein, mage funka hele turen. Naturopplevelsen var sinnsykt rå .
@strandafjordtrailrace leverte et rått arrangement med en crazy rå løype og masse bra CPer fulle av trivelige og hjelpsomme folk!
Veldig synd for Vetle som hadde seieren i sin hule hånd og løp feil opp mot Slogen. Men litt flaks skal man ha og jeg er utrolig glad og stolt over min første skikkelige Ultra seier! Helt rått også å kjempe så tett med @vemundovste helt til siste km!
For et race!!
Bildet ble tatt av eminente @iancorlessphotography som trosset været og lå på lur i en vindsekk opp mot toppen av Storhornet

Mathis i midten etter seieren på 100K og med en sjekk på 7500 kroner. (Arrangørfoto)

Kommer sikkert tilbake
John F Jahre (11. plass) var med for andre gang og la ut dette på faceboook etter løpet:
Stranda Fjord Trail Race 100k
2021= ✅️ Sa "aldri igjen"

2022 = ✅️ Sier, "kommer sikkert tilbake neste år"

Kjempe gøy løp i sånn terreng jeg liker, været var også sånn jeg liker. Krevende, spennende og litt farlig et lite parti. Burde tatt med isøks som obligatorisk utstyr.  Det er litt sånn her på vestlandet at når de lokale sier: Nja, det er forholdsvis nokså enkelt å løpe der" Det betyr: 95% kommer aldri tilbake. Anbefaler dette løpet, men vær forberedt og litt trent først

Se Johns videosnutter fra løpet

John med medaljen.

Atle best av våre på 48 km
Vår superveteran Atle Bjørnerud var raskest av våre 3 deltakere på 48-kilometeren, i det som kanskje er Norges tøffeste løype under 50 km?

Nyinnmeldte (juni) Christian Andersen fullførte på 66. plass og har lagt ut noen videoer på fb-siden sin.

Christian skuer over fjellandskapet underveis i løpet.

Kondis.no: 758 som startet i Stranda Fjord Trail Race fikk tøffe forhold

66. Christian Andersen 11:24:17

Løpets facebookside

Løpets hjemmeside

Margrethe i fint driv i snødekt terreng... (Arrangørfoto)

UTFORDRENDE TERRENG!
Photo: Joakim Dokka Nordstad Photography

Ida Slorafoss vant Kongsvinger Maraton

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 18. Aug 2022

Ida Slorafoss var tredje raskest av de 24 deltakerne på maratondistansen under Kongsvinger maraton 6. august - og det holdt til soleklar seier i kvinneklassen. Tiden i den tunge løypa ble 3:29:06, mindre enn 10 minutter bak herrevinneren. (Foto: Janne Slorafoss)

Klubbens andre deltaker var Tore Mortensen som løp på 3:57:33. Det var 48-åringens 213. fullførte maraton!

Kondis.no: Mange sterke prestasjoner i Kongsvinger Maraton

Ida i løypa - som går på grusvei og sti. (Foto: Janne Slorafoss)

Mot mål og suveren seier... (Foto: Janne Slorafoss)

Line Caliskaner med suveren seier i Oslofjorden Rundt, 15 RU'ere deltok

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 18. Aug 2022

Line Caliskaner løp raskere enn noen tidligere har klart (kvinner eller menn) i Oslofjorden Rundt 100 miles 6. august. Med tiden 16:32:43 viste hun at formen er veldig bra i oppkjøringen til Spartathlonstarten 30. september. Bildet: Smilende vinner etter fullført OFR. (Foto: Tomas Pinås)

De fleste av dere har vel allerede sett reportasjen på kondis.no, så vi supplerer her bare med å oppsummere våre løperes innsats.

Kondis.no: Line Caliskaner imponerte mest i siste utgave av Oslofjorden Rundt (inkl alle resultater)

På 100 miles var det bare fem deltakere - noe som skyldes at distansen egentlig var avlyst, fire av de fem var fra klubben. Line vant altså på 16:32:43, Janne Kvisvik løp på 23:42:51, Lars Møller løp på 24:44:04 og Petter Vabog brukte 30:17:57.

Petter har blogget fra løpet: https://klovnejogg.blogspot.com/2022/08/stolprende-stolpejakt-fra-moss-til.html

Lars vant 100 miles fra herrer, men måtte se seg slått av kvinnene på distansen. (Foto: Tomas Pinås)

På 50 miles var 6 av 12 herreløpere fra klubben. Best av disse var Magnus Thorud, som løp sammen med Line til han var ferdig med 50 miles og hun var halvveis på sine 100 miles. Magnus - som også forbereder seg til Spartathlon - løp inn til 3. plass på 7:20:28.

Kevin Hughes løp på 9:18:08 (4. plass), Magnus Mühlbradt brukte 9:40:10, Henning Brøvig Hanssen på 10:20:08 og Stian Øidvin på 10:36:06 . Nikolai Marken måtte registrere DNF denne gangen.

Magnus på "pallen" etter 50 miles. (Foto: Tomas Pinås)

Ny distanse dette siste året med Oslofjorden Rundt var 45-kilometeren fra Moss til Nesset. Her fikk vi en sterk 2. plass til Svein-Erik Bakke med 3:52:40. Videre løp Jarl Odin Herland på 4:39:00 og Ole-Henrik Kjevik på 5:20:45.

I kvinneklassen ble Ragnhild Audestad nummer tre med 5:45:55. Torunn Tofteng løp på 5:56:40 og Ingunn Ytrehus på 7:17:35.

Svein-Erik med deltakertrøye etter fullført 45 km. (Foto: Tomas Pinås)

Isabel Aarnes på 4. plass i Hadsel Maraton i sin maraton nr 59

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 7. Aug 2022

Isabel Aarnes er observert på masse fjelltopper i sommer, men nå var det tid for en maraton igjen. Hadsel Maraton 6. august ble hennes maraton nummer 59.

Hun løp inn til 4. plass i kvinneklassen med 4:20:37.

Hadsel Maraton på facebook

Isabel skriver på fb:

Hadsel Maraton ble maraton nr 59/100🏃🏼‍♀️
Fikk 2 medaljer i dag❤️ Tid:4:20✔️
Høstsesongen er herved åpnet med en del maraton i vente rundt omkring🤩
Nå går turen videre til Lofoten hvor nye fjelltopper venter😘⛰️🇧🇻

Kondis skrev bl.a. dette før løpet:
Det er noe eget med å løpe rundt et vatn eller rundt ei øy. Ikke bare ser GPS-sporet pent ut på Strava, men for mange oppleves det også som en naturlig runde når en slik kan følge linjene i naturen.

Hadsel Maraton er en av få slike øyløp i Norge, og på rundturen rundt Hadsel-øya får en sett masse storslått natur.