Lars-Kristian Eriksen på 6. plass på 48 km i Stranda Fjord Trail Race

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 10. Aug 2021

Nyinnmeldte Lars-Kristian Eriksen løp inn til en sterk 6. plass på 48-kilometeren i Stranda Fjord Trail Race til tross for en del utfordringer med bl.a. merking og GPS underveis. Han beskriver løpet som et ledd i treningen til neste hovedmål som er Hardangervidda Marathon 4. september.

På sin instagramprofil @coach_eriksen har han skrevet en interessant rapport fra løpet (og tidligere løp).

Det var 99 startende på 48 km, fire av dem fra klubben:

  • Lars-Kristian (38) løp på 7:41:20.
  • Atle Bjørnerud (59) kom på 19. plass i herreklassen med 8:53:17, en svært bra veterantid, men her var det ingen aldersklasser.
  • Både Victoria og Rudi Placht endte opp med DNF, de ga seg i Stranda sentrum etter drøyt 6 timers løping.

Ingen fra klubben løp den nye 100-kilometeren.

Alle resultater

Se også stor omtale på iancorless.com: Stranda Fjord Trail Race 2021 Race Summary

Kondis.no: Styrkeprøven Stranda Fjord Trail Race i Sunnmørsalpane

SFTR på facebook

Lars-Kristians løpsrapport på instagram (https://www.instagram.com/coach_eriksen/)

Gikk inn i dette løpet med litt såre og stive legger og lår fra en relativt hard treningsuke, spent på hvordan kroppen skulle takle distansen og alle høydemeterne (3800hm) 🏃 Alt dette var selvsagt planlagt, og ikke et resultat av dårlig treningsplanlegging. Det neste hovedmålet mitt er Hardangervidda maraton 4. september, så alle løp før dette er en del av treningen.

Hovedmålet mitt for løpet var å klare å pace riktig slik at jeg satt igjen med krefter til slutt og ikke kramper, slik som sist 🙈Start til Fremste Blåhornet (0-10km) - Startet veldig forsiktig i stigningen opp mot Lievarden (799moh) og passerte første matstasjon i Duklidalen (6km) som nummer 8. Opp mot Fremste Blåhornet (1478moh) stiger det i snitt 30%, med seksjoner over 100% 🙀 

Passerte Fremste Blåhornet som nummer 7.Fremste Blåhornet til Blåhornvatnet (10-13km) - Her går det stort sett nedover med bratte stup på begge kanter, kun avbrutt av en liten stigning opp til Heimste Blåhornet (1336moh) ⛰ Her ble jeg fullstendig avslørt på manglende teknikk nedover fjellsider 😂 Ble passert av tre løpere og fraløpt med tre minutter av de jeg kom til Fremste Blåhornet med. 

Knakk den ene staven min og måtte drive litt «mekking» med tape for å reparere den. Jeg har alltid med tape, den er gull verdt og kan redde det meste, et lite tips 💡

Blåvatnet til Stranda sentrum (13-28km) - Variert terreng, noen små fjell, off trail (lyng, myr) og småteknisk fjellsti. Ble forbiløpt av noen løpere og ble frustrert, fant ut senere i løpet at det var løpere som løp 25km løypa og dermed holdt en høyere fart enn oss som løp 48km 🙈😂 Holdt bevisst tilbake i dette partiet for jeg visste at siste delen kom til å bli veldig hardt 😏 Passerte sentrum som nummer 7.

Stranda sentrum til Roaldshorn (28 - 36km) - Først 2km gjennom sentrum før en 6 km lang stigning med snitt på 22% opp til Roaldshorn. Gikk jevnt på oppover stort sett alene hele veien, løp 300 meter feil halvveis (nedover, og måtte slukøret snu og løpe opp tilbake til løypa igjen 😩 Passerte to løpere på dette strekket og passerte Roaldsshorn som nummer 5. Roaldshorn til Skurdavatna (36-40km) - Her fikk jeg i gang løpebena og nedover klarte jeg å løpe fra personen bak meg. Gikk tom for vann og gledet meg til matstasjon på Skurdavatna, men den hadde arrangør valgt å droppe uten å gi beskjed 👎 

Å droppe en matstasjon uten å gi beskjed er ille nok i seg elv, men når det er 25-30 grader varme og strålende sol blir det ekstra ille 🥵 Ved Skurdavatnet var også merkingen utrolig dårlig, og de to som kom bak meg løp begge feil. Han ene endte med å løpe opp Skurdahornet fra feil ende (den klart enkleste veien å følge, både kortere og lettere terreng), mens han andre droppet hele fjellet og løp rett mot mål 🙈Skurdavatnetn til mål (40 - 48km) 

- Jeg satt igjen med masse krefter de siste 8km og kunne virkelig sette opp farten nedover. Jeg var kun 5 minutter bak 4. plassen og følte at det kunne jeg klare å ta igjen 💪Pga den dårlige merkingen ved Skurdavatnet hadde jeg skrudd på GPS på klokka, dessverre hadde arrangør sendt ut feil GPS fil, så når jeg kom til Stranda sentrum var det en helt annen rute inn mot mål enn hva GPS filen siste. 

Basert på tiden andre brukte så tipper jeg at jeg tapte ca. 10 minutter 😩Alt i alt fornøyd med egen prestasjon 😀 Satt igjen med masse krefter siste halvtimen, og kjenner ikke på noen store muskelproblemer nå dagen etter 💪

Utstyrsstrategi@strandafjordtrailrace🏃

Planlagt løpstid 7:00 - 7:30 - Ble tatt litt på sengen av varmen utover i løpet, noe som gjorde at jeg brukte mye lenger tid enn planlagt opp Roaldshorn ⛰

Ernæring og væske 🍿🍼 Som på Blefjell valgte jeg 3 gels i timen ( 25 gram karbo per. gel ) fra@maurten_official💪 I tillegg hadde jeg en flaske med 0,5l sportsdrikke fra@tailwindnutritionnorgesom inneholdt 30 gram karbo. Totalt ville jeg da ligge på ca. 80-100 gram karbo i timen 💪

Planen var å fylle flasken med Tailwind ved alle matstasjonene (de serverte tailwind) underveis. På slide 2 kan du se oversikt over matstasjonene, når jeg forventet å være der i svart, og når jeg kom dit i selve løpet i rødt!

Som du ser så er det to matstasjoner som det er mer enn 90 minutter mellom, og her planla jeg å fylle på flasken i elvene vi passerte. Uheldigvis var så og si ALLE elvene helt tørrlagte, noen som resulterte i at jeg ble løpende uten væske i mer enn 30 minutter ved to anledninger. Ikke særlig gunstig i 25-30 graders varme 🥵 Jeg opplevde da at leppene begynte på sprekke opp 😩 I tillegg hadde arrangør av en eller annen grunn valgt å ta bort den siste matstasjonen, noe som resulterte i nye 20-30 minutter uten væske mot slutten.

Risikoen for å gå tom for væske var kalkulert, og noe jeg gjør for å kunne løpe lettest mulig 🏃Noen ganger fungerer det, andre ganger går det ikke helt som planlagt. Det er heldigvis ikke farlig å bli tørst i kortere perioder, og har neppe veldig mye å si for prestasjonen så lenge du ikke blir kraftig dehydrert 💯

Sko 👟 Et par nye Hoka Torrent 2 ❤ Liker de godt, veldig allsidige og passer fint så lenge terrenget ikke er for mykt og gjørmete. Supert grep og god nok demping i steinurene og på asfalten

Staver ⛷ På grunn av de lange stigningene valgte jeg å teste staver! Valget falt på de letteste stavene fra@leki_poles, nemlig Leki Micro rcm. Den ene knakk etter 10km 🤷 Heldigvis har jeg alltid med litt tape i sekken, og fikk dermed tapet den sammen slik at jeg kunne legge ca. 30-50% trykk på den. Det blir en liten klage der og forhåpentligvis et par nye staver 


0 Kommentar

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.

Levert av IdrettenOnline