Romerike Ultraløperklubb

Romerike Ultraløperklubb

Titina profilert på kondis.no - for medlemmer

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 25. Okt 2016

Marianne Røhme intervjuet Titina Bakken - og la ut på kondis.no. Saken ble lagt ut som medlemssak 13.10. det vi si at kun kondismedlemmer får lest den, men nå to uker etterpå kan dere se hele saken nedenfor.

Langløper: Titina Bakken er ikke så opptatt av å løpe raskt, men legger gjerne bak seg både 100 og 200 kilometer i uka. Foto: Bjørn Hytjanstorp


Denne uken er det Therese Falk som profileres på kondis (kommer onsdag eller torsdag), og vil du lese den med en gang - og ikke er kondismedlem - kan du melde deg inn HER

Titina Bakken løper snart sin maraton nummer 200

Det blir mange lange løpeturer på Titina Bakken, og det er ikke uvanlig at hun løper hele 200 kilometer i uka.

– Målet er minst 100 kilometer løping på en uke, i tillegg til litt spinning og styrketrening, forteller hun.
Som styrketrening er det faste øvelser som planken, tåhev og knebøy som går igjen. Dette trener hun to til tre ganger i uka.

Spinning legger hun inn både etter en løpetur og som egne treningsøkter.

– Jeg har kjøpt meg egen spinningssykkel og synes syklingen gir meg god restitusjon. I tillegg mener jeg at jeg får bedre bevegelighet i akilles og lyske. Jeg får også mer styrke i legg- og lårmuskulaturen med noen økter på spinningssykkelen, forteller hun, og legger til at hun er opptatt av å variere treningen.

– Ved å variere underlaget jeg løper på og legge inn sykling innimellom, klarer jeg å variere treningen tilstrekkelig til at jeg unngår skader. I tillegg trener jeg ikke intervaller. Når målet mitt er å løpe så mange maraton i året som jeg gjør, er jeg opptatt av distanse og ikke fart. Jeg merker at jeg blir tregere av dette, men jeg velger likevel å skåne kroppen for tøffe intervaller. Det er viktig for meg å holde meg skadefri, og jeg har ikke behov for den farten en trener opp gjennom intervalltreningene, sier hun.

Sjelden pause

Titina har sjelden pause i treningen. Selv etter et maratonløp er det ut å løpe igjen dagen etter. Da tilbakelegger hun ofte både 10 og 15 kilometer.

– Tidligere da jeg ikke løp like mange maraton i året som jeg har gjort i år, tok jeg alltid fri dagen etter et maratonløp. Det har jeg ikke behov for lenger. Nå tar jeg godt en løpeøkt også dagen derpå, sier hun. Hvis hun derimot har løpt et løp med flere maraton etter hverandre, tar hun gjerne et par dager løpefri etterpå.

– For å rekke å løpe 70 maratonløp på et år, forsøker jeg å finne løp der jeg kan løpe et maratonløp om dagen i flere dager. Jeg var i Italia i juni og løp 12 maratonløp på seks dager. I august løp jeg 15 maratonløp på 10 dager, sier hun, og når Titina snakker så høres dette ut som svært enkelt. Det er imidlertid ikke så veldig lenge siden dette ville vært uhørt, selv for henne.

Titina begynte å løpe for seks år siden for å komme seg etter en periode med utbrenthet.

– Løpingen har på en måte gitt meg livet tilbake, sier Titina.

Hun ble raskt interessert i maratonløping og det å løpe langt. Maraton er en distanse der det for mange er viktigere å være blant dem som fullfører enn å vinne løpet. Her stiller folk til start med svært ulike forutsetning. Felles for dem alle er at de er tøffere enn alle dem som aldri kommer seg til startstreken. Noen er unge andre gamle, noen ser veltrente ut og viser seg ikke å være det, mens andre ser mindre trente ut, men viser seg å være det. Mange blir nok også selv litt overrasket over egne prestasjoner etter løpet.
Titina samlet raskt løp til Kondis sin utmerkelse «5 på norsk jord». Deretter ble det bare flere og flere. Snart hadde hun også klart utmerkelser for både 10, 25 og 50 maratonløp, og plutselig hadde hun gjort seg fortjent til vasen med inngravert navn etter 100 maratonløp.

Krever mye planlegging

– Det er utrolig moro å reise rundt og løpe maratonløp. Jeg får sett mye og truffet mange interessante mennesker, sier hun, men legger til at det er en stor kabal som skal gå opp i hverdagen.

Hun arbeider som sykepleier og bytter vakter, jobber inn og avspaserer etter alle kunstens regler.

– Jeg er flink til å planlegge hverdagen min, og så har jeg så gode kollegaer som hjelper til, sier hun.
I tillegg kreves det hard prioritering for å få reisingen til å passe inn i økonomien.

– Jeg har måttet si nei til middager ute på byen med venner for å spare penger til maratonsatsingen, innrømmer hun.

Neste målet nå er å se hvor langt hun klarer å løpe i et 10 dagers ultraløp i USA, Sri Chinmoy Ten Day Races. Her vil hun gjerne være med om to år.

– Jeg kunne vært med allerede til neste år, men jeg vil se hvor langt jeg kan klare å løpe om jeg trener målbevisst til dette, og har derfor valgt å legge inn et ekstra år med trening først, sier hun. Deretter vil hun prioritere å få ned tida si på maraton. I dag bruker hun rundt fem timer på et maraton, og er mer opptatt av å løpe så langt som mulig enn å løpe fort. Seinere vil hun jobbe med å løpe raskere, men først skal hun bli enda flinkere til å løpe langt og lenger enn langt.


0 Kommentar

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.

Levert av IdrettenOnline