Romerike Ultraløperklubb

Romerike Ultraløperklubb

Nytt medlem: Tom Stephan Jensen

Postet av Romerike Ultraløperklubb den 22. Mar 2017

Tom Stephan Jensen (38) fra Fornebu er innmeldt i klubben. Stephan er halvparten av Flowrunners og ble hektet på løping etter å ha lest "Born to Run" i 2014. - Mitt langsiktige mål er å kunne løpe konkurranser på 320 km eller mer, og gjerne ha enda lengre løpeturer/ ekspedisjoner på egenhånd, sier Tom Stephan.

Bildet: Tom Stephan i ultraløpsdebuten på Ecotrail 80 km i 2016, i et fint teknisk parti ved Fagervann. (Alle bildene har vi fått tilsendt av Tom Stephan)


Tom Stephan bor på Fornebu, er gift og har to barn. Er opprinnelig siviløkonom men har nylig videreutdannet meg til muskelterapeut etter å ha erfart hva som kan sette seg i muskulaturen og hvordan få løst det opp igjen. I forhold til løping går dette på hva som kan gjøres for å komme tilbake etter skade, og hvordan forebygge skade. -Jeg har selv slitt med løperkne og andre løpsrelaterte muskelplager, sier Tom Stephan.

Nedenfor har han skrevet en lang presentasjon av seg selv og tanker om løpingen:


- Jeg er svært opptatt av det som omhandler løpeglede og å finne flyten på korte og lange løpeturer. Sammen med min kone deler jeg betraktninger, inntrykk og inspirasjon på Instagram og blogginnlegg (det har riktignok vært lite av det siste den senere tiden, men kommer sterkere tilbake). Jeg har et dypt ønske om å tilføre meg selv og andre helhet og vekst gjennom å inspirere og dele gleden ved å løpe. Løping er for meg en fysisk, mental og sjelelig aktivitet, som bringer meg nærmere meg selv som en del av en større helhet. Jeg elsker å løpe ute i varierte omgivelser året rundt. Min kone og jeg løper tidlig om morgenen, både fordi all logistikk rundt treningstidspunkt er så mye enklere enn ellers i døgnet, men mest fordi det er da man lettest kan finne ro og balanse og komme i ett med omgivelsene, når man har hele verden for seg selv.


- Jeg løper helst og mest alene eller i tosomhet, men etter hvert som jeg har fulgt en rekke løpsprofiler på Instagram og Strava så frister det tidvis også å løpe i større grupper og bli kjent med flere. Selv om jeg elsker å løpe, er jeg ingen rask løper, fortsatt sliter jeg med å komme under 20 min på 5 km. Men det er i bunn og grunn ikke det viktigste for meg. Langt viktigere er det å være ute å løpe, enten det er kort eller langt, raskt eller rolig, jevn fart eller intervaller, stier eller asfalt, flatt eller med stigninger. Jeg løper for å kunne løpe langt og lenge. Jo lenger tur, jo nærmere kommer jeg meg selv, jeg kommer enda mer i synk med den universelle energien, og jo lenger og dypere blir den meditative opplevelsen. Å løpe langt gir mer energi enn det krever.

- Jeg begynte å løpe våren 2014 etter at fruen en dag i februar 2014 var ferdig med å lese boken Born to Run av Chris McDougall, la den i fanget mitt og sa «Denne må du lese!». Da var det gjort, jeg visste at det var ultraløper jeg ville være. Fra korte turer på 3 km, mer enn langt nok da, ble løpeturene flere og flere og lengre og lengre, og under en rolig langkjøring i september 2015 rundt på Fornebu og Bygdøy fant jeg virkelig flyten, så det endte med 50 km. Ultraløper check! Null til ultra på 16 måneder. Godt foran skjema, og min til da lengste distanse var 30 km, så det smakte godt.

- Kort tid etter meldte jeg meg på Ecotrail Oslo 80 km i 2016. Her hadde jeg både løperkne og ikke all verdens treningsgrunnlag, men gjennomførte likevel på 13 timer. Jeg hadde tre ulike formål med å legge ut på turen: Fullføre innen tidsfristen, forbedre løpeteknikken, og bringe meg selv i flyt og synk med den universelle energien. Mitt første ultraløp var en fantastisk og komplett opplevelse.



- På en ferietur til Bornholm i juli fikk jeg en idé om å løpe rundt øya på kyststien (ca 140 km), men tiden strakk ikke til så det ble med litt over halvveis denne gangen. Jeg undervurderte hvor kupert det ville være og hvor tungt strekningene på sandstrendene var, hadde løpt en maratonrunde uken før, og stoppet etter 70 km og 11 timer for å ivareta husfred og fergetider. Men øya er fantastisk flott, så det er godt å ha noe ugjort som trekker oss tilbake.



- Men med ugjort i bagasjen var det fortsatt et uforløst behov i kroppen, noe som resulterte i at jeg to uker senere hev meg rundt og meldte meg på Blefjells Beste to dager før løpet. Jeg hadde ingen anelse om hva jeg gikk til, men tenkte utifra bildene og løypekartet at det uansett ville bli en flott dag ute på tur. Jeg brukte 13 timer på å fullføre mitt første fullblods terrengløp i form av ultratrail på 57 km og over 2000 høydemetre, med god flytfølelse og masse løpeglede, og litt for mange bilder.



- Siden har det blitt en-to langturer (20+ km) i måneden, må ha det for å ikke bli for brysom J. Oppkjøringen til Ecotrail Oslo 80 km er godt i gang, utover det har jeg i år meldt meg på Dobbelttravern og Oslotrippelen. Det er mange andre ultraløp som frister, men de får komme etter hvert.

- Mitt langsiktige mål er å kunne løpe konkurranser på 320 km eller mer, og gjerne ha enda lengre løpeturer/ ekspedisjoner på egenhånd. Jeg har ingen ambisjoner i forhold til resultatlister og pallplasseringer, jeg blir nok fortsatt å finne nederst på listene, men jeg vil da hatt relativt mange timer ute på løpetur med mange fine øyeblikk som jeg vet å ta vare på.

Med vennlig hilsen
Tom Stephan Jensen






0 Kommentar

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.

Levert av IdrettenOnline